Om Os

Borgmesteren byder velkommen.

På Nordals finder du det hele. Dette unikke hjørne af Danmark har altid været præget af initiativrigdom og menneskelig aktivitet, og du vil finde spor i landskabet fra stenalderen til middelalderen og fra hertugdømmernes tid til den rivende industrielle udvikling, som startede med grundlæggelsen af Danfoss. Som baggrund for alle disse fortællinger ligger en natur med søer, skove, marker og smukke kystlinjer med alt, hvad dette indebærer af muligheder for oplevelser i naturen.

Naturpark Nordals er et besøg værd, og vi ser frem til dit besøg.

Erik Lauritzen
Borgmester i Sønderborg Kommune

Vision

Nordals Naturparken skal være rammen for naturoplevelser, friluftsliv og formidling af områdets værdier: geologien, kulturhistorien, væsentlige naturtyper og områder med høj naturkvalitet. Naturparkens aktiviteter skal forankres i lokalt engagement.

Naturpark Nordals vil bygge videre på visionen med følgende mål:

Natur

Parken rummer både store og små arealer med naturligt hjemmehørende plantesamfund. Oplev parkens søer, skove og tilhørende plante og dyreliv på tæt hold.

Kulturhistorie

Med landskab præget af den sidste istid, samt levn fra oltiden og middelalderen, og nyere tids bindingsværker er det masser af historie at opleve i Naturpark Nordals.

Friluftsliv & formidling

Tag på vandring eller cykeltur i den smukke natur, eller tag en tur på vandet i jolle, kajak eller kano. Naturpark Nordals byder på et hav af aktiviteter.